Hypotheek en levering woonhuis

Bij het kopen van een woonhuis hoort vaak een hypotheekakte en een akte van levering. Hiervoor bent u bij Basisnotarissen aan het goede adres. Vraag hier een offerte aan voor beide aktes. 

Offerte

*vanaf € 750.000,00 op aanvraag

{{selectedBudget.displayText}} {{ selectedBudget.displayValue }}

{{ item.title }} € {{ ToPrice(item.price) }}

Kosten derden

{{ item.title }} € {{ ToPrice(item.price) }}


Subtotaal € {{ subtotal }}

BTW € {{ btw }}

Totaal € {{ total }}

Op onze diensten zijn onze algemene voorwaarden en onze spelregels van toepassing. Ons honorarium ziet uitsluitend op de vergoeding die wij voor de door ons te verlenen diensten ontvangen. Het honorarium is exclusief BTW en kosten (verschotten) die wij vanwege onze taakuitoefening worden geacht te maken en moeten vergoeden aan derden. Deze kosten worden volledig doorbelast. In sommige gevallen is een KIK-akte niet mogelijk en geldt het hogere tarief van € 144,50 in plaats van het KIK-tarief van € 82,50.

Vraag uw offerte aan



Joas Root

Veelgestelde vragen

  • Heb ik een notaris nodig bij het kopen van een huis?
  • Ja, als het koopcontract is getekend heeft u een notaris nodig voor de akte van levering. Het getekende koopcontract wordt door de makelaar aan de door koper gekozen notaris verzonden. De notaris gaat aan de hand daarvan de akte van levering voorbereiden en inplannen. Pas als de akte van levering is getekend en bij het kadaster in ingeschreven is de eigendom overgegaan. Is er geen makelaar betrokken, dan kunnen wij het koopcontract voor partijen opstellen. 

  • Welke kosten moet ik bij de notaris betalen en voor wie?
  • De kosten voor de gebruikelijke werkzaamheden bij een kosten koper transactie zijn:

    Honorarium voor de notaris 
    Het honorarium voor concept van de akte en het passeren van de akte

    Verschotten (kosten die de notaris aan derden moet voldoen)

    • Identificatiekosten natuurlijk persoon (BRP | VIS | CIR | CCBR)
    • Kadastrale inzage per perceel (eerste inzage, herrecherche en narecherche)
    • Kadastraal inschrijven akte van levering 
    • Heffingsbijdrage kwaliteitsfonds Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB)

    Belastingen (die de notaris moet afdragen aan de belastingdienst) 

    • Overdrachtsbelasting
    • Omzetbelasting 

    Verrekenen zakelijke lasten (tussen partijen)
    Op de nota van afrekening verrekent de notaris diverse posten tussen de koper en verkoper en/of tussen de koper en de hypotheeknemer (de bank). 

        

     

    Bij de aanvraag van een offerte kunt u direct alle kosten zien.

  • Heb ik recht op (hypotheek)renteaftrek voor de woning waar ik niet meer woon?
  • Ja, dat heeft u. Maar wacht dan niet te lang met de akte van verdeling. U heeft nog twee jaar recht op (hypotheek)renteaftrek voor de woning waar u niet langer woont. Daarna niet meer. Koopt u direct na het verlaten van de woning een andere eigen woning? Dan kunt u gedurende maximaal twee jaar de rente aftrekken voor beide woningen.

  • Wanneer ben ik overdrachtsbelasting verschuldigd?
  • U bent overdrachtsbelasting verschuldigd als u eigenaar wordt van:

    • Een onroerende zaak, bijvoorbeeld een woning, bedrijfspand of stuk grond.
    • Rechten op onroerende zaken, zoals erfpacht of opstalrecht
    • Aandelen in een nv, bv of maatschap waarvan de bezittingen voor het grootste deel uit onroerende zaken bestaan. Wij noemen dit onroerende zaaklichamen. 

    Er zijn verschillende vrijstellingen voor de overdrachtsbelasting mogelijk. Daarmee kunt u geld besparen. Neem hierover contact met de collega's van Van Weeghel Doppenberg Kamps Notarissen op, wij kunnen u hierin advies geven. 

Staat uw vraag er niet bij?

Bekijk het overzicht met alle veelgestelde vragen.

Naar veelgestelde vragen